Saturday, December 1, 2007

ΜΙΑ ΙΣΤΟΡΙΑ ΘΑ ΣΑΣ ΠΩ....


...που μου την διηγήθηκε η Κερεκή από το Göteborg της Σουηδίας (φωτογραφία) όταν είχε έρθει στην Στοκχόλμη για έναν διαγωνισμό στην διήγηση παραμυθιού!
Αυτή η Κερεκή την είχε ακούσει την ιστορία από την γιαγιά της, την Κερεκή Χριστοφορίδου, την γειτόνισσά μου στο Καλοχώρι.
25 είναι τα βήματα μεταξύ των σπιτιών μας, τα μέτρησα τώρα που ήμουν στο χωριό.

Όταν, λεει, οι παλαιοί μας ήρθαν και εγκαταστάθηκαν στο Καλοχώρι Σερρών - από άλλες διηγήσεις ξέρουμε ότι τότε από τα παραθαλάσσια μέρη της Κατερίνης είχαν έρθει, εκεί όπου αρχικά σαν πρόσφυγες, τότε, από την μικρά Ασία τους εγκατέστησαν αλλά αυτοί, οι δικοί μας, από θάλασσες και τέτοια δεν γνώριζαν και ζήτησαν βουνίσια μέρη, εξ ου και η εγκατάστασή τους στα άγονα και φτωχά μέρη όπου κι εγώ είχα την ατυχία να γεννηθώ – και αφού είχαν χτίσει τα σπίτια τους κλπ., ήρθε η ώρα να σκεφτούν και για την εκκλησία του χωριού.

Παπάς υπήρχε ήδη αλλά το πρόβλημα ήταν στο σε ποιο από τα τρία σημεία, που οι άντρες του χωριού είχαν επιλέξει, θα χτιζόταν η εκκλησία.

Η γιαγιά Κερεκή, κοινώς Λαμπίνα, που τότε ήταν και νέα και ωραία αλλά πάνω απ όλα ήταν και έξυπνη, είχε δει τότε ένα όνειρο στο οποίο το σενάριο είχε ως εξής:

Ένα φέρετρο με το πτώμα ενός μεγάλου, του Δεσπότη, ας πούμε, ήταν μέσα σε μια εκκλησία (στο μέρος όπου σήμερα βρίσκεται η εκκλησία του χωριού μας).
Το φέρετρο αυτό το βραδάκι το μετακινούσαν οι χωρικοί, οι άντρες, σ’ ένα από τα άλλα τρία μέρη που διεκδικούνταν να χτιστεί η εκκλησία.
Μα το πρωί βρίσκανε το φέρετρο στο αρχικό σημείο, εκεί που είναι η εκκλησία σήμερα.
Το γεγονός αυτό συνέβη τρεις φορές.... στο όνειρο.

Η γιαγιά Κερεκή είχε τότε φιλενάδα την παπαδιά του χωριού και, επόμενο ήταν, να το διηγηθεί σ’ αυτήν μ’ εκείνο το ωραίο, το εκφραστικό και το περιγραφικό της στυλ.
(Να μην έχει να μοιάσει η μικρή Κερεκή από το Göteborg;)
Επόμενο ήταν, επίσης, η παπαδιά να το πει στον άντρα της, τον παπά, και βλέπει η Κερεκή τον παπά μιαν ωραία πρωία στην πόρτα της.

«Κέρεκη έναν καλό όνειρο έξα ότι είδες, για πέατο και σεμέν...» της είπε αυτός και η Κερεκή, δεν γνωρίζω αν εσκεμμένα, πάντως του απάντησε διπλωματικά ως εξής: «Εμείς οι γαρήδες, Πάτερ, τρανά είναι τα μαλία μουνε αμα κοντά είναι τα μυαλά μουνε... ασ’ εμέν πα ντο αραέφς....»
Εμείς οι γυναίκες έχουμε μεν μακριά μαλλιά αλλά έχουμε και κοντά μυαλά... τι άραγε ψάχνεις από μένα!

Του άρεσε, βέβαια, το όνειρο, του Παπά, κι έτσι χτίστηκε η εκκλησία εκεί όπου βρίσκεται σήμερα, 15 βήματα από το σπίτι μου. (και 10 από της Κερεκής!!!)

Και για το όνομα «Αϊ Δημήτρης» ειπώθηκε κάτι, που μάλιστα το διασταύρωσα και με την μια κόρη της Κερεκής, την Μελπού, λυπάμαι, όμως, που δεν το θυμάμαι.... άλλη φορά ίσως το γράψω κι αυτό.

Αυτό, λοιπόν, είναι το παραμύθι για την εκκλησία μας που τώρα την βρήκα ανανεωμένη και το εξωτερικό της χτισμένο με πέτρες (φωτογραφία).

Καλά να είναι η μικρή Κερεκή από το Göteborg που μου έδωσε το έναυσμα να γράψω αυτό εδώ το αφιέρωμα στην εκκλησία μας.

9 comments:

Γιαννα said...

Θα κανω μια ερευνα και θα επαληθευσω για το αληθες του οραματος απο συγχρονους της παπαδιας.
Ι.Ρ.

ΣΥΜΕΛΑ ΜΕΛΕΤΛΙΔΟΥ said...

άντε να δούμε τι θα μάθεις εσυ!
αλλά σύγχρονους της παπαδιάς;
δεν κατάλαβα εδώ τι εννοείς.
ποιάς παπαδιάς;
της τότε;
της τώρα;
παπαδιά τώρα δεν υπάρχει, ο παπάς του χωριού μας είναι ελέυθερος - όχι σκλαβομένος ;-)

το ξέρεις ότι τον παπά μας τον έχουν τακτοποιήσει οι χωριανοί; του έχουν φτιάξει ένα τελείως καινούργιο σπίτι σε οικόπεδο που δεν ξέρω καν σε ποιον ανήκει!
αχ, παπάς έπρεπε να γίνω!!!!

το ξέρεις ότι στην σουηδία υπάρχουν και θυλικές παπάδες... πού να κάνουν κάτι τέτοιο οι δικοί μας!

την γυνή για διάολο την βλέπουν αφού ούτε καν στο ιερό της επιτρέπουν να μπει!!!!
παπά θα την κάνουν;;;

habilis said...

Τυχερες οι καλλοχωριτισες ,κανουν καλλες δουλειες με τους παπαδες .Οραματικες ,τι οραματακιες ? τωρα που εχουν και ενα καλογεροπαπα στα ποδια τους,,,

Anonymous said...

φυσικα και δεν εννοουσα τον σημερινο παπα που ουτε καν τον γνωριζω, τον ειδα μονον τρια λεπτα εφετος το καλοκαιρι. Την ηλικιωμενη την παπαδια εννοω. Κατα καποιο τροπο η μεγαλη μου αδελφη την γνωριζει την παπαδια. Φυσικα ειναι μικροτερη της, αλλα η παπαδια ειναι παρα πολυ μικροτερη της θειας μου της "Κερεκης" Κυριακης. Η θεια μου παει καιρος που εφυγε, αλλα η παπαδια ζη ακομη και ας ζη η γυναικα. Απο οτι ξερω η παπαδια ηρθε μικρη στο Καλοχωρι και ο παπα Ηλιας ητανε οχι μονο παντρεμενος αλλα ειχε καποια παιδια οταν εγινε παπας. Περιπου οταν γεννηθηκα εγω λιγο πιο μπροστα εγινε παπας γιατι απο οτι μου ειπανε αυτος με βαφτισε.
Οσο για το αν δεν μας αφηνουν στο ιερο υπαρχουν αλλες θρησκειες που δεν στις αφηνουν να μπου και στην εκκλησια μεσα και αν τις αφησουν τις αφηνουν μονον στον γυναικονιτη. Γιαυτο λοιπον μην κριτικαρεις τον θεσμο μας. Οταν πεθανε ο βασιλιας της Ιορδανιας η γυναικα του και Αμερικαν μαλιστα δεν της επετραπηκε να παει ουτε καν στην κηδεια του αντρα της και εβλεπε απο μακρια με τις αλλες γυναικες απο μακρια.
Ι.Ρ.

ΣΥΜΕΛΑ ΜΕΛΕΤΛΙΔΟΥ said...

habilis εσύ μάλλον πιο πολλά από μένα ξέρεις για το χωριό μου.
το ότι ο παπάς μας είναι καλογεροπαππάς, ότι κι αν σημαίνει αυτό, δεν το ήξερα.

και γιατί να μην κάνουν καλές δουλειές οι καλοχωρίτισες με τον παπά... ότι κι αν σημαίνει και αυτό!

άλλωστε οι καλοχωρίτισες είναι γυναίκες δυναμικές, κοτσανάτες, δουλευτιάρες και τα βγάζουν πέρα ΚΑΙ με άντρες ακόμα κι αν αυτοί φοράνε ράσα.

ΣΥΜΕΛΑ ΜΕΛΕΤΛΙΔΟΥ said...

I.P. και βέβαια θα κριτικάρω.
θα κριτικάρω και τους δικούς μας θεσμούς και των άλλων. γι αυτό έχουμε τα blog, να λεμε αυτά που θέλουμε...

μιά που έθιξες το θέμα του παντρεμένου παπά, θα είναι παντρεμένος ο παπάς όταν ορκίζεται ή όχι;

η δική μου λογική λεει οι παπάδες να είναι παντρεμένοι για να μην ασχολούντε με το ψάξιμο μιας γυναίκας.
επομένως μια χαρά ήταν ο παπα-Ηλίας γι αυτόν που γράφεις.

ο τωρινός, όμως, απ' ότι ξέρω είναι ελεύθερος!

to be or not to be?

Anonymous said...

Οταν αποφασισεις οτι θελεις να αφοσιωθεις στην εκκλησια παιρνεις μαι αποφαση και την ακολουθεις. Οι παντερεμενοι, οι πρεσβυτεροι δηλαδη ναι πρωτα παντρευονται και μετα ορκιζονται. Και φυσικα συμφωνα με τους κανονες της εκκλησιας πρεπει να κανουν και πολλα παιδια και πριν και μετα που ορκιζονται.
Καλογεροπαπας ειναι αυτος ο ιερεας που δεν παντρευεται και μπορει να ακολουθηση σιγα σιγα και την σκαλα της ιεραρχιας αν εχει βλεπεις και για καρεκλα δεσποτη. Αρχιζουν απο ιερομοναχος, αρχιμανδριτης και μετα δεσποτης ε και αμα ειναι και λιγο φιλοδοξος στην σκαλα της ιεραρχιας μπορει και μητροπολιτης ο οποιος ειναι σχεδον ισος με Αρχιεπισκοπό και μετα βαλε και Πατριαρχης.
Αρχιεπισκοπος οπως το λεει η λεξη ειναι η αρχη των επισκοπων δηλαδη προισταμενος των επισκοπων μια σκαλα πιο πανω απο τους επισκοπους και αυτο μιλαμε διοικητικα μονον.

Anonymous said...

Geia sou theia Simela!Eimai h Xristina, h kori ths Nopis (eggoni ths Melpous)!ti kaneis?eplizo polu kala!vrika tuxaia auto to blog k tin istoria me to kaloxori.tin idia istoria mas tin eixe afigithei h theia Kiki (fetos to kalokairi pou htan sto kaloxori) k h giagia melpou!exeis polla filakia apo oli tin oikogeneia k idiaitera ap tin mama mou tin Nopi!K episis Xronia Polla kai Kales Giortes!

Anonymous said...

xristina, kori tis nopis!!!!
vre vre vre ti sou kani afto to internet!

harika kopelitsa mou, 8a ta leme sto facebook

makia!!!